Niemal każdy artysta w pewnym momencie swojej "kariery" staje przed ciężkim wyzwaniem, z którym trudno uporać się od razu. Następuje wiele poprawek, zmian, ci bardziej zawzięci dokształcają się w różne strony, od teorii kolorów do tematów historycznych. O czym mowa? O stworzeniu własnej, oryginalnej postaci, którą możecie się chwalić przed kumplami z branży. Takie postacie zwane są OC (Original Character) i w poście będę używać skrótu na równi z polskimi określeniami.
Historia postaci, jej imię oraz charakter to zupełnie inny temat, niezwiązany z tym, co zamierzam Wam przedstawić. Poniższy artykuł będzie zawierał tylko spis błędów w designie postaci oraz jak można je naprawić. Ze względu na brak jakiegoś większego doświadczenia nie zamierzam jakoś szczególnie się rzucać, a do tego pragnę zaznaczyć, że niektóre "błędy" mogą być wyjaśnione fabularnie, dlaczego tak naprawdę nie są błędami. Uwzględniłam to w poście. Pamiętajcie tylko, żeby nie przesadzać z tymi wyjaśnieniami.
Jeżeli jesteście zainteresowani, jakie błędy można spotkać u (szczególnie początkujących) artystów i sprawdzić, czy tyczą się również Was, zapraszam do rozwinięcia postu za pomocą przycisku Czytaj więcej i przeczytania artykułu.
⋘⋙
Zbyt szeroka, źle dobrana paleta
Na czym polega: Paleta kolorów to po prostu kolory dobrane dla postaci. Zbyt szeroka paleta oznacza, że postać ma zbyt wiele kolorów, które na dobrą sprawę można ograniczyć. Często łączy się ze źle dobraną paletą, gdzie kolory nie współgrają ze sobą i zwyczajnie źle wyglądają, jednak oba problemy nie są ze sobą ściśle powiązane. Źle dobrana paleta tyczy się również wybierania jaskrawych kolorów z krawędzi koła barw.
Jak to naprawić: Przede wszystkim należy ograniczyć ilość kolorów (nawet na siłę, jeśli jest taka potrzeba) lub wybierać kolory będące blisko siebie. Duże znaczenie ma także rozmieszczenie tych kolorów na postaci, może zdarzyć się tak, że będziecie musieli wiele razy poeksperymentować z ułożeniem plamek, odmian i tym podobne. Nadmierność jaskrawych kolorów można zwalczyć w prosty sposób, mianowicie zamiast wybierać "wymaksowane" barwy krążyć gdzieś pomiędzy krawędziami i kątami. Niektóre kolory wydają się wyraźniejsze w towarzystwie bladych barw niż są w rzeczywistości, czym można się pobawić.
⋘⋙
Mnóstwo szczegółów, które mają postać wyróżniać, a zmieniają się w bezład
Na czym polega: Zazwyczaj zaczyna się niewinnie, po prostu chcesz nałożyć jakieś ciekawie wyglądające szczególiki typu dodatkowe paski, kolorowe pasemko we włosach, nieregularne oczy... Aż kończy się, że postać ma niemal każdą możliwą "wyjątkową" cechę, przez co wygląda nieciekawie, nudno i żenująco.
Jak to naprawić: Tu akurat sprawa jest prosta - należy dokładnie przemyśleć, które z tych cech mają sens i są powiązane z historią postaci. Unikajcie sposobu myślenia "wygląda fajnie, więc musi zostać", bo nie, to, że wygląda ładnie, nie jest powodem, żeby to zostawiać. Przykładowo kolorowe włosy: Czy kolorowe włosy są normalne w uniwersum postaci? Skąd postać je ma? Czy są powiązane z jej charakterem, mocą, historią? Uwzględniając takie rzeczy łatwiej będzie Wam wymyśleć, które cechy należy wyrzucić, a które można zostawić. Łączy się to silnie z kolejnym problemem, jaki można spotkać u niektórych postaci, a jest to mianowicie...
⋘⋙
Historia i środowisko nie mają wpływu na wygląd
Na czym polega: Jest to zjawisko pojawiające się najczęściej w grach takich jak MMORPG, ale nie tylko. Bardzo mocno rzuca się w oczy, bo przykładowo damska postać, która walczy z bliskiego dystansu mieczem, ubrana jest w skąpą spódniczkę, a piersi tylko cudem nie wypadają zza bluzki. Jeśli chodzi o postacie kreowane przez artystów, taka niedokładność może się pojawić gdy np. postać podobno jest poszukiwaczem przygód, ale jej strój jest ciasny, wyraźnie niewygodny i nieprzystosowany do przygód.
Jak to naprawić: Zastanówcie się, jak środowisko, historia postaci, jej praca czy hobby mogą wpływać na jej ubiór. Jeśli postać żyje gdzieś, gdzie jest zimno, pokażcie to za pomocą całego ubioru, a nie tylko pojedynczego szczegółu. Jeśli postać regularnie walczy ubierzcie ją w coś, co będzie wygodne do walki, zamiast tylko ładnie wyglądać. Przyznam się, że sama nieraz najpierw zajmę się designem OCków, a dopiero później ich środowiskiem, jednak po czasie niemal z automatu wykonuję zmiany lepiej wpasujące się w to, co myślę o postaci. To też jest sposób - najpierw stworzyć, dopiero potem się zastanawiać, tylko czasem jest to trudniejsze.
⋘⋙
Syndrom tej samej twarzy
Nie, nie znam tego anime, po prostu potrzebowałem rysunku, bo sam nie umiem już rysować tej samej twarzy.
Na czym polega: Inaczej: Same Face Syndrome. Częsty w anime, kreskówkach czy komiksach, gdzie pojawia się mnóstwo postaci na raz. Czasem wynika z czystego lenistwa, kiedy twórcom nie chce się rysować innej twarzy dla każdej z tych postaci, czasem znacznie ułatwia i tak już trudną animację, a czasem symbolizuje brak umiejętności w rysowaniu twarzy.
Jak to naprawić: Tak na dobrą sprawę na syndrom tej samej twarzy nie ma innego sposobu niż zmusić się do wyjścia ze swojej strefy komfortu. Można korzystać z kształtów jako wzory na różne rodzaje twarzy, a można też po prostu kombinować z różnymi sposobami tak długo aż coś wyjdzie. Na twarz składają się nie tylko oczy, nos i usta, ale także ogólny kształt głowy, o czym trzeba pamiętać, żeby faktycznie się poprawić. Gdy już uda się Wam stworzyć różne twarze zauważycie, że są one o wiele atrakcyjniejsze w komiksie czy w animacji.
⋘⋙
Oczywiście praktyka czyni mistrza, więc nie bójcie się kombinować ze swoimi postaciami, by znaleźć odpowiedni sposób ich tworzenia dla siebie. Błędy wymienione wyżej są bardzo uogólnione i mogą wyglądać różnie w zależności od osoby, dlatego spróbujcie od czasu do czasu spojrzeć na swoje kreacje bardziej krytycznym okiem. Ale bardziej krytycznym, a nie negatywnego krytyka, nie patrzcie na dzieła spod Waszej ręki jako coś absolutnie złego. A jeśli macie z tym problem, poproście kogoś, kogo znacie, by Wam doradził.
Polecam polubić stronkę na Facebooku, żeby nie ominąć żadnego postu na Farbkach bądź nowinek związanych z blogiem. Możesz się także ze mną w ten sposób skontaktować bardziej bezpośrednio, jeśli czegoś potrzebujesz lub chcesz coś wysłać.
Załatw Echo nowy pokój zamiast bryłki w piwnicy wspierając mnie tym ciemnożółtym przyciskiem "Wesprzyj" w lewym dolnym rogu ekranu LUB zamawiając coś u mnie. Dostępne możliwości wymienione są w cenniku.
Nie bój się też zostawić 5 gwiazdek tuż pod tym postem, żebym była świadoma, że takie tematy Ci się podobają i mogę spokojnie tworzyć więcej. A jeśli wolisz coś innego, napisz w komentarzu, dając znak swojej bytności i zainteresowania!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz