Biorąc pod uwagę, że ostatnio wymyśliłam sobie stworzenie gry, przy okazji zmusiłam się do nauczenia się grafiki wektorowej, czyli przede wszystkim jej tworzenia, ale także jak ją wykorzystać i czym się cechuje. Oczywiście biorąc pod uwagę, jakiego bloga prowadzę, nie mogłem się tym zająć nie poruszając tego tematu na Farbkach. Tak więc szykujcie się na swego rodzaju recenzję prostego artysty oraz mały spis prostych programów dla osób, które tak jak ja nigdy wcześniej nie próbowały się w grafikę wektorową.
Najpierw jednak wypadałoby odpowiedzieć na pytanie, czym jest grafika wektorowa? Słowami ciotki Wikipedii jest to "jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej, w której obraz opisany jest za pomocą figur geometrycznych (w przypadku grafiki dwuwymiarowej) lub brył geometrycznych (w przypadku grafiki trójwymiarowej), umiejscowionych w matematycznie zdefiniowanym układzie współrzędnych, odpowiednio dwu- lub trójwymiarowym."
A bardziej kolokwialnym językiem, który zrozumie większa część czytelników, grafika wektorowa wykorzystuje kształty podczas gdy grafika rastrowa (wykorzystywana przez programy do rysowania i obrabiania zdjęć) wykorzystuje siatkę pikseli. Różnice?
Dla prostego odbiorcy pewnie niewielkie, choć dla twórców całkiem spore. Grafika wektorowa nie traci jakości przy zwiększaniu rozmiarów obrazu, jednakże jest niezwykle ciężka dla komputera przy złożonych obrazach i trudniejsza w obróbce przy zaawansowanych rysunkach. Jeśli chcecie poznać moje osobiste odczucia co do grafiki wektorowej albo programy do tworzenia takowej, zapraszam do kliknięcia przycisku Czytaj więcej i rozwinięcia postu.
Muszę przyznać, na samym początku rysowanie w grafice wektorowej było niezwykle irytujące i na dobrą sprawę wciąż poniekąd jest, zwyczajnie dlatego, że brakuje mi wiele funkcji ze zwykłego programu do rysowania. Z drugiej zaś strony gdy już spędziłam trzy godziny nad "lalką", wykonanie kolejnych klatek animacji było czystą przyjemnością. Jakość poszczególnych odłamków nie niszczyła się gdy nimi obracałam, tak jak ma to miejsce przy rastrówce. Szybko miałem wszystkie potrzebne klatki, co uważam za ogromny plus grafiki wektorowej. Do rysowania na co dzień się jednak moim zdaniem nie nadaje.
Jeśli więc pragniecie stworzyć własną grę, zdecydowanie polecam wykorzystanie w tym celu właśnie grafiki wektorowej, o ile Wasza gra nie opiera się na stałych obrazkach (tak jak visual novelki).
Pozostaje jeszcze sprawa programów komputerowych, które pozwalają na stworzenie grafiki wektorowej. Znaleźć ich można całkiem sporo, między innymi są to wszelkie programy "Office", które mają podprogram "Draw" (nie znam podziału ani lepszego sposobu, w jaki można to określić), a wliczać się w to będą:
- LibreOffice Draw
- OpenOffice Draw
Programem, który używam ja, jest Gravit Designer. W moim odczuciu - osoby, która nie miała wcześniej styczności z programami do wektorówek - program ten jest całkiem intuicyjny i pozwala na łatwe pierwsze zapoznanie się z wektorową. Na początek a-ku-rat.
Innymi programami, które znam (bądź poznałam pisząc ten post) są Vectr oraz Lunacy, gdzie Vectr jest programem przeglądarkowym, a Lunacy można pobrać przez Microsoft Store.
Możecie też spróbować Inkscape, w sumie jest 70% szans, że mieliście go w szkole na informatyce chociaż raz, więc być może coś Wam zostało.
Jeśli ktoś z Was zajmuje się grafiką wektorową o wiele częściej, tym samym ma większe o niej pojęcie i uważa, że napisałem tu same bzdury, może śmiało się wypowiedzieć w komentarzach, tylko KULTURALNIE i bez przekleństw. Nie przeszkadza mi, że ktoś, kto zna się na tych rzeczach, chce mnie poprawić. Jeśli jednak macie tylko teoretyczne pojęcie to proszę siedzieć cicho i nie komentować.
Zapraszam także do polubienia strony na Facebooku (link), by nie ominęły Cię żadne nowości, posty, ani informacje o obecnym stanie bloga. Również konkursy będą tam ogłaszane, a kto wie, czy nie coś więcej!
Będę mega szczęśliwa, jeśli postanowisz mnie wesprzeć tym żółtym przyciskiem Wesprzyj w lewym dolnym rogu ekranu. Kicia wtedy dostanie lepsze jedzonko.
No i oczywiście nie zapomnij o gwiazdkach, dzięki którym wiem, jak podobał Ci post i będę w przyszłości wiedzieć, czy kolejne robić w podobnym stylu i spokrewnionej tematyce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz